قبل از بررسی تاثیر اسکیما در سئو باید بدانیم که اسکیما چیست ؟اسکیما (schema)  یک زبانه نشانه گذاری است  که به نوعی یک میکرودیتا است که پس از افزودن به یک صفحه وب، نوعی توضیح پیشرفته اضافه می کند که در نتایج نشان داده می شود تا به تجزیه و تحلیل یک وبسایت و صفحه وب به موتور های جست و جو کمک کند تا آن ها در مورد محتوای آن صفحه اطلاعات بیشتری را به دست آورند.  در سال 2011 موتور های جست جو قدرتمندی نظیر گوگل، بینگ، یاهو و … با همکاری یکدیگر schema.org را ایجاد کردند تا وب مستر ها با قراردادن نشانه گذاری اسکیما یا schema markup که در واقع کدی است که در وبسایت قرار می دهند به موتورهای جست و جو کمک کنند نتایج بهتر و مرتبط تری را به کاربران نشان دهند که بر سئو سایت موثر است. شاید گاها دیده باشید که زمانی که یک کلمه را سرچ می کنید تعدادی از سایت هایی که به شما نمایش داده می شود مانند بقیه نیستند و یک چیزی اضافه دارند. به عنوان مثال قسمت lyrics در زمانی که یک قطعه از متن موزیکی را سرچ می کنید و یا مقاله ای که تمامی عنوان ها و سرتیتر هایی که در آن صحبت می شود را دارد و یا حتی صفحاتی که دارای rating است و در زمان جست و جو قبل از ورود به سایت نمایش داده می شود می تواند اسکیما باشد. اسکیما ها معمولا با زبان json-ld نوشته می شوند، دلیل اصلی استفاده از این زبان برنامه نویسی است که json-ld یکی از زبان ها برنامه نویسی سبک در زمینه طراحی سایت به حساب می آید.

اسکیما (schema) چیست ؟

تاثیر اسکیما در سئو

تاثیر اسکیما در سئو سایت می تواند بسیار زیاد باشد به طوری که می توان گفت اسکیما به شما کمک می کند تا در نتایج اول گوگل قرار بگیرید. با این وجود تنها 30% از صفحات موجود در وب از اسکیما استفاده می کنند و باقی این صفحات از این قابلیت بی بهره اند. به همین دلیل می توان گفت هرچه زودتر بتوانید اسکیمای سایت خود را راه اندازی کنید برای شما بهتر است. شما با استفاده از اسکیما در واقع هدف خود را از انتشار یک محتوای متنی یا ویدئویی یا تصویری به موتور های جست و جو اعلام می کنید و به آن ها کمک می کنید تا بهتر بتوانند صفحه و محتوای شما را درک کنند. موتور های جست و جو توانایی این را دارند تا داده هایی که با اسکیما نشانه گذاری شده اند نظیر عکس و فیلم ها، موزیک، کتاب ها، نام های تجاری، نام اشخاص معروف، عنوان و فرمت صفحه، مقالات و رویداد ها، دسته بندی ها، اطلاعات ومشخصات سایت نظیر نام سایت، آدرس سایت، نوع فعالیت و … را شناسایی کنند و به کاربر نشان دهند.

یکی دیگر از انواع تاثیر اسکیما در سئو سایت این است که عناصر اسکیما و صفت های مرتبط برای این که موتور هخای جست و جو در محتواهایی اضافی جست و جو نکنند، در کد HTML قرار میگیرند. وقتی این اتفاق می افتد موتور های جست و جو بسیار راحت تر می توانند محتوای سایت و صفحه شما را مورد بررسی قرار دهند به همین دلیل است که اسکیما در رتبه بندی و تشخیص کلمه کلیدی صفحه شما نقش مهمی دارد. اما باید توجه کنید که هر کدام از آن ها یک وظیفه خاص را دارند و استفاده اشتباه تاثیری در سئو سایت شما نخواهد داشت. تاثیر اسکیما در سئو سایت به قدری است که اگر شما در لینک 2 با یک کلمه کلیدی مشخص قرار داشته باشید ممکن است که ورودی شما از سایتی که در لینک 1 قرار دارد بیشتر باشد برای همین شما می توانید شانس این را داشته باشید که در لینک اول با آن کلمه کلیدی قرار بگیرید.

هرچند که گوگل اعلام کرده است که استفاده از اسکیما تاثیری بر رتبه سایت شما نخواهد داشت اما همه ما میدانیم که تاثیر اسکیما در سئو بیشتر است و زمانی که نرخ کلیک ر سایت ما بسیار باشد و کاربران به هدف خود برسند و مهم تر از همه موتور های جست و جو بتوانند بهتر محتوای ما را درک کنند قطعا در رتبه بندی ما تاثیر خواهد داشت.

انواع اسکیما

اسکیما ها همانطور که پیش تر گفتیم انواع مختلفی را شامل می شوند. این اسکیما ها می توانند  برای سوالات متداول (FAQ) ، فیلم، مقالات، قیمت، مشاغل، سازمان ها، رستوران ها، مناسبت ها، اشخاص و … باشند.

اسکیما اطلاعات سازمان ها

این نوع از اسکیما برای معرفی سازمان ها و شرکت ها شامل نام تجاری و لوگو و حوزه فعالیت آن ها و تاریخچه آن ها می باشد.

اسکیما اطلاعات سازمان ها

اسکیما مشاغل

زمانی که برای یک شغل جست و جو انجام می دهید این اسکیما اطلاعات آن کسب و کار را مانند لوکیشن و آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و… را به شما نشان می دهد.

اسکیما مشاغل

اسکیما محصولات

زمانی که برای یک محصول خاص مانند تلفن همراه جست و جو می کنید این اسکیما اطلاعاتی مانند rating  مانند اپلیکیشن ها و قیمت را به شما نشان می دهد.

شرکت هایی که طراحی اپلیکیشن را انجام می دهند نیز برای انتشار در وبسایت ها از اسکیما استفاده می کنند.

اسکیما محصولات

اسکیما ویدیو

بررسی محتوای ویدئویی به مراتب سخت تر از محتوا های چندرسانه ای دیگر و متنی برای موتور های جست و جو است از این رو تاثیر اسکیما در سئو ویدئو بسیار زیاد است و بهترین روش برای کمک به موتور های جست و جو برای شناخت و درک محتوای ویدئویی است.

اسکیما ویدئو

اسکیما اشخاص

زمانی که نام یک فرد مشهور و یا شناخته شده را سرچ می کنید این اسکیما یک بیوگرافی کامل از او متشکل از عکسو تاریخ تولد و .. نشان می دهد. به این نوع از اسکیما ها ، اسکیما اشخاص گفته می شود. شما همچنین می توانید برای خودتان نیز اسکیما اشخاص بسازید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *