آشنایی کامل با انواع دامنه سایت

برای بررسی انواع دامنه سایت بهتر است ابتدا نگاهی به مفهوم دامنه داشته باشیم .انتخاب نام دامنه مناسب جز اولین و حیاتی‌ترین مواردی است که برای ورود به دنیای کسب و کار دیجیتال باید به آن توجه کرد. دامنه سایت از مهم ترین نکته هایی ست که میتواند بر روی رشد سایت و برند شما تاثیرگذار باشد.بهترین دامنه ، دامنه ای است که هم معرف موضوع فعالیت وب سایت شما باشد و هم از نظر سئو سایت اصولی و صحیح باشد.برای یک شروع پر قدرت میتوانید با کارشناسان ما در بخش مشاوره دیجیتال مارکتینگ در ارتباط باشید.

  DOMAIN چیست؟

دامنه چیست ؟ دامنه یا domain  را میتوان به عنوان یک نام اینترنتی معرفی کرد که برای شناسایی سایت های اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد.انواع دامنه سایت بسیار زیاد است که با توجه به نوع سایت ، قابل ثبت است . جالب است بدانید اگر domain  وجود نداشت برای ورود به هر سایت باید ip آن سایت را جست و جو میکردیم ! فکر میکنید چند آدرس ip  میتوانستید به خاطر بسپارید؟!

به طور کلی دامنه سایت از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم . پس با آژانس دیجیتال مارکتینگ تابان همراه باشید .

پسوند یا TLD :        

پسوند قسمت اول دامنه میباشد که به آن tld  یا top level domain  ( دامنه سطح بالا ) میگویند . پسوند هایی معتبر هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوند ها ، ICANN ، تایید شده باشند . پسوند ها در سه دسته کلی تقسیم بندی میشوند .

الف- پسوندهای عمومی (gTLD) :

پسوند های عمومی ، پسوند هایی هستند که به صورت عام مورد استفاده قرار می گیرند و ویژه یک کشور یا منطقه خاص جغرافیایی نمی باشند. این  دامنه ها توسط شرکت هایی تحت عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده است ، ثبت میشود.مانند com , .net , .org ,… .

ب‌-   پسوندهای اختصاصی (ویژه) :

برای ثبت این پسوند های اختصاصی باید مجوز یا مدارک رسمی مربوطه به همان نوع فعالیت موجود باشد .

مانند  .gov , .edu , .co.ir , .org.ir

ج‌-  پسوندهای ملی/كشوری (ccTLD) :

پسوند های ملی و کشوری با دو حرف که برگرفته از نام کشور می باشند نمایش داده می شود.  قوانین و نحوه تخصیص این پسوند ها در اختیار دولت یا مراكز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر كشور خواهد بود. مانند دامنه ir  که مرجع رسمی آن سازمان فیزیک نظری ایران (nic.ir) می باشد.

نام یا SLD :

Sld  یا  second level domain  (دامنه سطح دوم ) عبارتی ست که نام سایت را مشخص میکند و از تركیب 3 تا 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) تشكیل می گردد.توجه داشته باشید که این نام نباید تکراری باشد!

 انواع دامنه سایتانواع پسوند

در ادامه به بررسی و معرفی انواع دامنه و پسوند سایت میپردازیم . با ما همراه باشید.

برخی از پسوند ها نیز با این که جز پسوند های ملی یا ccTLD میباشند ، اما به دلیل شباهت به برخی کلمات ، مورد استفاده عموم کشور ها قرار میگیرند.

برای مثال :

 

 

 

 

 انواع دامنه سایتدامنه های تحت پسوند ir

 

sub domain چیست؟

همانطور که گفته شد انواع دامنه سایت بسیار است . sub domain  یا زیر دامنه نیز از دیگر انواع دامنه میباشد و در واقع زیر مجموعه ای از دامنه اصلی است . به این صورت که قبل از دامنه اصلی می آید و با یک نقطه از آن جدا میشود . برای مثال support.microsoft.com

برای انتخاب دامنه مناسب این موارد را فراموش نکنید :

ثبت دامنه از طریق شرکت هایی که خدمات ثبت دامین ارائه میدهند انجام میشود اما فراموش نکنید که دامنه نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارد.

 

در این مقاله ما به بررسی انواع دامنه پرداختیم . حال با توجه به نوع کسب و کار خود ، آیا میدانید از چه دامنه ای باید استفاده کنید؟

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *