راز طلایی تاثیر https بر سئو

از سال 2014 که سر و کله ی https و ssl پیدا شد، شاید خیلی ها فکر آن را نمی کردند که روزی این گواهی می تواند عاملی تاثیر گذار برسئو باشد. در سال های اول خیلی از وب مستر ها آن را نادیده گرفتند و فقط تعداد کمی از آنها https را نصب کردند. اما زمانی که گوگل اعلام کرد که داشتن ssl یک فاکتور برای سئو است، تازه افراد از تاثیر https بر سئو آگاه شدند و همگی به سمت آن هجوم بردند.

تا یک ماه گذشته، مرورگر کروم که از محصولات گوگل است برای سایت هایی که https داشتند چراغی سبز در کنار url آنها نشان می داد اما یک ماهی است که رویه ی خود را عوض کرده و برعکس آن عمل می کند. یعنی برای سایت هایی که https ندارند علامتی قرمز در کنار url نشان می دهد. پس گوگل در حال تشویق وب مستر ها برای نصب ssl است.

https چیست؟

در ابتدا لازم است با معنا و کاربرد https و ssl آشنا شویم. S  که در انتهای http اضافه شده است، به معنای امن بودن سایت است. در واقع سایت های دارای ssl شامل کلید 2048 بیتی هستند که از طریق تایید هویت و رمزگذاری از اتصال های سایت محافظت می کنند. گواهی SSL در زمان وصل شدن به وب سرور، قفل و پروتکل https را فعال می کند و اجازه ی اتصال امن از وب سرور به مرورگر را ایجاد می کند.

تاثیر https بر سئو

سایت های امن، از اتصال کاربر به وسیله ی سه لایه ی امنیتی محافظت می کنند:

رمزگذاری: اطمینان از اینکه فعالیت کاربر ردیابی نمی شود و اطلاعات آن دزدیده نمی شود.

یکپارچگی داده: اطمینان از اینکه فایل ها تغییر نمی کنند و یا اطلاعاتی از آنها حذف و یا به آنها اضافه نمی شود.

احراز هویت: برای جلوگیری از حمله و بالا بردن اعتماد کاربر

اما ssl چگونه بر رتبه ی سایت تاثیر می گذارد؟

تاثیر https بر سئو

به طور کلی می توان گفت نبود https یک عامل منفی بر روی سئو سایت محسوب نمی شود اما بودن آن یک امتیاز مثبت محسوب می شود. اما طی تحقیقات و تحلیل هایی که در چندین سال اخیر انجام شده است، جزئیاتی را برای تاثیر https بر سئو کشف کرده اند.

علاوه بر فاکتورهای اساسی گوگل، معلوم شده است که امنیت هم می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

رتبه بندی

همان طور که گفتیم، در سال 2014 گوگل الگوریتمی را بکار گرفت که طی آن سایت هایی که https داشتند، یکباره رتبه شان تغییر کرد و پیشرفت داشتند. اما پس از آن این فاکتور به عنوان فاکتوری سبک در الگوریتم های رتبه بندی به حساب می آمد و به صورت جزئی باعث بهبود رتبه می شد. اما گوگل اعلام کرد که در آینده ممکن است سیگنال را تقویت کند.

اما در سال 2015 مشخص شد که گوگل تاثیر https بر سئو را اینچنین تصمیم می گیرد: اگر سایت شما از نظر سئو هم تراز سایت رقیب است، یعنی سرعت، تگ های title، آپدیت محتوا و غیره همگی مانند هم خوب است اما سایت رقیب https است ولی سایت شما نیست در آن صورت رقیب است که رتبه ی بالاتری را کسب می کند.

تاثیر https بر سئو

بر اساس تحقیقاتی هم که بریان دین به کمک ابزارهای semrush، ahrefs و similarweb انجام داد همبستگی کمی بین https و رتبه بندی بالا را یافت. دیگر مطالعات نشان می دهد همبستگی جزعی بین آنها وجود دارد(در واقع به عنوان یک عامل کوچک است و عامل اصلی رتبه بندی نیست).

 تاثیر https بر سئو توسط اعتماد سازی

اگر هم ssl به طور مستقیم بر سئو تاثیر نداشته باشد، اما جلب اعتماد مخاطب و ماندگاری او در صفحات سایت خود تاثیر مثبتی بر سئو است. کاربران به اتصالات امن بیشتر اعتماد می کنند پس در نتیجه چون تجربه کاربری سایت بالا است، احتمالا رتبه ی خوبی هم در گوگل می گیرند. طبق آمار GlobalSign، 84 درصد از کاربران خرید را در صورت اتصال نا امن رها می کنند و 82 درصد آن ها اصلا سایت نا امن را مرور نکرده و رها می کنند. پس تاثیر https بر سئو توسط ماندگاری کاربران اهمیت دارد.

مشتری زمانی که وارد سایت می شود ممکن است برای خرید اینترنتی و یا اتصال به حساب کاربری نگران باشد، اینجاست که شما باید تمام تلاش خود را برای کاهش این نگرانی انجام دهید و نه تنها یک مشتری وفادار بلکه یک طرفدار همیشگی خواهید ساخت.

تاثیر https بر سئو

مهاجرت و تاثیر https بر سئو

برای اعمال دقیق https و همچنین مشاهده ی تاثیر https بر سئو ، لازم است در هنگام سوئیچ چند قدم مهم برای اطمینان از هدر نرفتن ترافیک سایت انجام شود. اگر این روند به درستی انجام نشود، باعث به وجود آمدن محتواهای تکراری و لینک های داخلی مشکل دار می شود که در این صورت تاثیر بدی بر روی رتبه خواهد گذاشت. گوگل این مراحل را پیشنهاد داده است تا مهاجرت امن و موفقیت آمیزی داشته باشیم:

استفاده از گواهی با کلید 2048 بیتی

گواهی ssl که مناسب با وب سایت شما است را انتخاب کنید

سایت https را در robots.txt برای کرول شدن مسدود نکنید

اجازه ی ایندکس شدن صفحات زمانی که در دسترس بودن بدهید

از ایندکس نکردن متا تگ در robots.txt استفاده نکیند

در سرچ کنسول url سایت خود که https شده است را اضافه کنید

پس در زمان انتقال سایت به https حتما تمامی مراحل را طی کنید تا تاثیر https بر سئو شما تاثیری مثبت باشد و نه منفی.

تاثیر https بر سئو هر چقدر هم کم و ناچیز باشد اما باز هم نباید آن را نادیده گرفت. پس بهتر است اگر تا الان سایت شما گواهی ssl ندارد همین امروز اقدام به اتصال آن کنید زیرا که در دنیای امروز امنیت بسیار مهم و حیاتی است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *