تولید محتوا در اینستاگرام

همانطور که می دانید تولید محتوا در اینستاگرام در حال حاضر بازار بسیار پر رونقی دارد. مهم هم نیست که مانند متخصصین در این حوزه تولید محتوای حرفه ای انجام دهیم یا اینکه صرفا چیزی تولید شود که مردم می خواهند. در هر حال اینستاگرام در حال حاضر در ایران پرطرفدار ترین شبکه اجتماعی محسوب می شود و در جهان با 800 میلیون کاربر فعال در ماه، رتبه ششمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان را دارد که این آمار با احتساب برنامه های مسنجر محور ارائه شده است. اینستاگرام در ایران یکی از بهترین رسانه ها برای معرفی کسب و کار ها و خدمات است و در نتیجه یکی از بهترین جاها برای اینکه تولید کنندگان محتوا مهارت خود را به رخ بکشند. پس با دی ام تابان همراه باشید تا کمی درباره اصول و تکنیک تولید محتوا در اینستاگرام صحبت کنیم.

 

چگونه در اینستاگرام تولید محتوا کنیم ؟

کاری که شما قرار است انجام دهید احتمالا کاری نیست که تا به حال انجام نداده باشید. مسلما حداقل چند پست یا استوری در اینستاگرام آپلود کرده اید. اما اینجا می خواهیم به گونه ای بازاریابی در شبکه های اجتماعی و در حال حاضر اینستاگرام انجام دهیم. ایندفعه نمی خواهیم به دوستان صمیمی خود نشان دهیم که چه چیز هایی دوست داریم و چه کاری انجام می دهیم. ایندفعه قرار است با جامعه آماری بزرگتری رو به رو باشیم. پس مسلما باید یکسری نکات را رعایت کنیم تا بتوانیم محتوایی تولید کنیم که به سرمایه تبدیل شود.

حال بهتر است سریعا سراغ اصل مطلب برویم و به اصول و نکات مهم در تولید محتوای اینستاگرامی بپردازیم. قبل از هرچیز بگذارید این را گوشزد کنیم که در کنار این نکات، مهمترین مورد خلاقیت خود شماست که شما را در این راه به موفقیت خواهد رساند.

تولید محتوا در اینستاگرام

1. پرسونای مخاطب را بدانید

در بازاریابی محتوا و به طور کلی بازاریابی، مهمترین مورد این است که شما دقیقا بدانید خدمات و محصولتان را به چه کسی می خواهید ارائه دهید. ممکن است این موضوع کاملا بدیهی باشد و فکر کنید گفتن آن بیهوده است اما مطمئن باشید خیلی از کسانی که موارد دیگر را رعایت می کنند به دلیل رعایت نکردن این مورد هرگز به موفقیت نرسیدند. بهترین راه برای اینکه بفهمید عمده مخاطب های شما چه ویژگی هایی دارند می توانید از ابزار insight اینستاگرام نیز کمک بگیرید.

2. تصاویر با کیفیت و زیبا انتخاب کنید

قبل از هرچیز جا دارد به شما بگویم که برای اینکه به موفقیت برسید، تحت هیچ شرایطی ار محتوا و عکس های دیگران استفاده نکنید. اگر عکاس و گرافیست ندارید و خودتان نیز در این زمینه ها فعالیت نمی کنید سعی کنید از عکس های رایگان استفاده کنید. این عکس ها را از سایت هایی مانند freepik می توانید تهیه کنید. در صورتی که می خواهید تولید محتوای تصویری آموزشی یا نوشتاری کنید سعی کنید به جای استفاده از کپشن های طولانی، متن خود را در یک عکس با قالبی زیبا قرار دهید. تصاویر در اینستاگرام مهمترین بخش کار شما به شمار می روند، تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا بهترین عکس ها را داشته باشید.

3. با استراتژی محتوایی جلو بروید

درست است که این موارد در این مقاله ترتیب ندارند اما تا به اینجا می شود گفت که مهمترین موارد در حال گفته شدن است. داشتن استراتژی محتوایی و برنامه ریزی درست برای تولید محتوا یکی از کلید های موفقیت شماست. بدانید که قرار است برای چه کسی و در چه زمانی قرار است محتوا تولید کنید. قبل از اینکه شروع به تولید محتوا در اینستاگرام کنید حتما آنالیز رقبای خودتان را انجام دهید و الگو برداری کنید.

4. زمان بندی بسیار مهم است

تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند زمان بندی مناسب می باشد. کاربران اینستاگرام در ساعاتی از روز فعال تر هستند و بهتر است در آن ساعات پست های خودتان را منتشر کنید. در اکثر مواقع ساعات 4 بعد از ظهر الی 9 شب پربازدید ترین زمان ها برای بازدید است. اما ممکن است مخاطبان شما در ساعات دیگری بیشتر باشند که با توجه به ابزار اینسایت می توانید این موضوع را دریابید.

5. از امکانات اینستاگرام نهایت استفاده را ببرید

سعی کنید هر روز استوری بگذارید، هر ماه یک لایو داشته باشید و IGTV را در نظر داشته باشید. اینگونه شما می توانید بیش از پیش با مخاطبان خودتان تعامل داشته باشید. مخاطبان دوست دارند که بیش از اینکه با یک پیج طرف باشند، بدانند که یک انسان پشت آن گوشی موبایل برایشان محتوا تولید می کند. استوری و لایو کمک زیادی در این زمینه به شما می کند. از اموجی ها چه در استوری و چه در پست ها استفاده کنید، از افکت های تصویری استفاده کنید، امکانات استوری مانند Poll و Question را در نظر داشته باشید و مطمئن باشید که مخاطبان شما هم استقبال خواهند کرد.

6. استفاده بهینه از هشتگ ها

هشتگ گذاری در تولید محتوا در اینستاگرام همیشه مورد بحث بوده است. عده ای می گویند هشتگ ها باید در پست گذاشته شوند و عده ای می گویند هشتگ بهتر است در کامنت باشد اما اینطور که از آمار ها پیداست هشتگ ها بهتر است که در پست قرار داده شوند. در هر حال بیشتر صاحب نظران بر روی این موضوع توافق دارند که هشتگ ها بیهوده و خیلی زیاد نباید استفاده شوند. حتما سعی کنید هشتگ هایتان تکراری نباشد و مرتبط با پستتان باشد. سعی کنید بیش از 10 هشتگ در پست استفاده نکنید و به هیچ عنوان به خاطر دیده شدن از هشتگ های نامرتبط اما پرطرفدار استفاده نکنید.

7. لحن محتوایی مناسب در کپشن ها

لازم به گفتن نیست که محتوای کپشن ها بسیار حساس هستند و باید به جذاب ترین شکل ممکن نوشته شوند. اما اینکه دقیقا چه لحنی برای کپشن ها استفاده شود نیز مهم است. این را باید در نظر داشته باشید مخاطبان شما در اینستاگرام شامل همه قشر از آدم ها می شود. هرچقدر هم که شما یک مخاطب هدف خاص داشته باشید، ممکن است که بخواهید مخاطبان جدیدی را نیز به خودتان جذب کنید. پس همیشه سعی کنید مانند مردم صحبت کنید و در عین حال، کار خود را جدی بگیرید. شوخ طبعی در محتوای کپشن ها بسیار خوب است و اگر به درستی از آن استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

8. چیدمان پست ها را رعایت کنید

زمانی که مخاطبان بر روی پروفایل شما کلیک می کنند بهتر است که با یک دیزاین مرتب و منظم رو به رو بشوند. خوب است که رنگ بندی تصاویر رعایت شود و همانطور که پست ها به صورت تکراری نیستند، خیلی هم پراکنده و نامنظم نباشند. اینگونه شما می توانید چشم مخاطبان را به خودتان جذب کنید و در نگاه اول آن ها را به مخاطب همیشگی تبدیل کنید.

 

تولید محتوا در اینستاگرام

9. کامنت ها را پاسخ دهید

درست است که شاید این موضوع کمی از لفظ ” تولید محتوا در اینستاگرام ” دور است اما به دلیل اهمیت بالایی که دارد بهتر است گفته شود. تمامی مردم دوست دارند که دیده شوند و به نظرشان اهمیت داده شود. درست است که لایک کردن کامنت آن ها به خودی خود خوب است، اما بد نیست اگر کامنت های آن ها را پاسخ هم بدهید. این مورد درباره کامنت های منفی بیشتر هم صدق می کند. کامنت های منفی را به صبوری و متانت پاسخ دهید و بگذارید یک چهره خیلی خوب از پیج شما برجای بماند.

10. خلاقیت خود شما

اوایل این متن هم گفتیم و در حال حاضر هم می گوییم که مهمترین چیز در تولید محتوای اینستاگرامی خلاقیت خود شما و پدید آوردن مفاهیم و محتوا های جدید است. کسی می تواند در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام به شکوفایی برسد که از به خرج دادن خلاقیت نترسد و فقط در یک مسیر صاف پیش نرود. هرچقدر هم که شما تمامی نکات در تولید محتوای اینستاگرامی را رعایت کنید، این خلاقیت شماست که تفاوت ها را رقم می زند. پس این نکته را حتما مد نظر داشته باشید.

 

کلام آخر

هدف تولید محتوا در اینستاگرام به طور کلی این است که شما مخاطب را به خودتان جذب کنید تا از محصولات یا خدماتتان استفاده کند و اینکه با شما تعامل داشته باشد. در هر صورت درست است که با تمام این تفاسیر شما می خواهید به پول و سرمایه برسید اما این را حتما توجه داشته باشید اینکه وفاداری مشتریان به شما از همه چیز مهمتر است. در نتیجه همیشه تمام تلاشتان را بکنید که بهترین ها را در شبکه های اجتماعی برای آن ها ارائه دهید و برای جذب مخاطب، به هر عملی در شبکه های اجتماعی دست نزنید. ممنون که تا پایان این مقاله هم با دی ام تابان همراه بودید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *