آنالیز سئو سایت

آنالیز سئو سایت

تصور کنید که کار طراحی سایت وبسایت شما به پایان رسیده است. تمامی کد ها به بهترین شکل ممکن بارگذاری شده اند و ظاهر سایت شما چیزی نزدیک به بی نقص می باشد. محتوا های لازمه سایت به درستی در جای خود قرار گرفته اند و شما یک سایت کامل را در اختیار دارد. اما سایت شما در هر صورت باید دیده شود. شما این همه زحمت، تلاش و هزینه را برای این کرده اید که مخاطبان سایت شما را ببینند، با آن تعامل داشته باشند و یا اینکه از خدمات شما استفاده کنند. لازم به گفتن نیست که یکی از بهترین روش ها برای دیده شدن سئو سایت است که توسط آن رتبه سایت شما در گوگل بالا می رود. حال شاید پیش خود بگویید که در این مقاله می خواهیم بفهمیم چگونه باید سایت خودمان را سئو کنیم؟ مسلما که نمی شود در یک مقاله همچین چیزی را توضیح داد اما حتی اگر به شما “ماهی” ندهیم، در این مقاله با “ماهیگیری” یا بهتره بگویم ابزار های آن، شما را آشنا خواهیم کرد. پس با دی ام تابان برای معرفی بهترین ابزار های آنالیز سئو سایت و کاربرد های آن ها همراه باشید.

ابزار های آنالیز سئو سایت

تقریبا می توان گفت هیچ ابزاری وجود ندارد که مستقیما سایت شما را سئو کند. این موضوع بر همگان واضح و مبرهن است. اما ابزار ها همیشه راه و چاه را به شما نشان می دهند تا شما خودتان بفهمید مشکل سایتتان از کجاست. حال شما با فهمیدن این موضوع می توانید به زوش های مختلف موارد موجود در سایت خودتتان را اصلاح کنید و یا حتی اگر مشکل خاصی وجود ندارد سعی کنید ویژگی هایی را به سایتتان اضافه کنید که در بهبود رتبه شما در گوگل تاثیر به سزایی دارد. بیش از این وقت شما را نخواهم گرفت و مستقیما به سراغ معرفی کاربردی ترین ابزار های آنالیز سئو سایت می رویم.

1.گوگل سرچ کنسول (Google Search console)

چه چیزی بهتر از ابزاری که خودت گوگل در اختیار ما قرار می دهد؟ می توان سرچ کنسول را گل سر سبد ابزار های آنالیز سئو سایت دانست. اطلاعات سرچ کنسول به نسبت کامل هستند اما یادگیری هرکدام از بخش های آن نیازمند مطالعه بسیار است. با این حال، سرچ کنسول به شدت برای وب مستر های تازه کار مناسب است تا کمی بیشتر با موارد سئو سایت آشنا شوند و کمی درباره مشکلات آن تحقیق کنند.

سرچ کنسول نه تنها یک دید کلی از ورودی های سایت شما از طریق گوگل به شما می دهد، بلکه شما می توانید هرکدام از صفحه های سایتتان را که می خواهید جداگانه در سرچ کنسول بررسی کنید و به غیر از اطلاعاتی نظیر دیده شدن صفحه، میزان کلیک، میانگین رتبه و نسبت کلیک بر دیده شدن صفحه شما در نتایج، از مشکلات صفحه مورد نظرتان نیز آگاه شوید.

سرچ کنسول بخش های مختلفی دارد و اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهد که نمی توان همه آن ها را در این مقاله ذکر کرد اما به شما پیشنهاد می شود حتما گشتی در اینترنت بزنید و آموزش ثبت سایتتان در سرچ کنسول را بیاموزید و کار با این ابزار کاربردی را شروع کنید.

ویژگی های اصلی سرچ کنسول:

  • دسترسی آسان به آمار های کلیدی سایت
  • قابل استفاده حتی برای وب مستر های مبتدی
  • پشتیبانی و استفاده رایگان

 

2. ابزار سئوی اس ای ام راش ( SEMrush SEO toolkit )

اس ای ام راش یکی از کابردی ترین و اصلی ترین ابزار های آنالیز سئو سایت محسوب می شود که تمرکز بالایی بر روی آنالیز رقبا و مقایسه شما با آن ها دارد. این ابزار به شما آمار های جالبی از کلمات کلیدی سایتتان می دهد که بوسیله آن شما می توانید برای رتبه گرفتن بهتر، کلمات کلیدی مناسب تری در سایتتان استفاده کنید.

بوسیله این ابزار آنالیز سئو سایت شما می توانید عملکرد سایت خودتان را در زمینه های مختلف با رقبایتان مقایسه کنید و دریابید که چه کار هایی می توانید بکنید که رتبه تان از رقیبتان بیشتر شود. مثلا یکی از اطلاعاتی که این ابزار به شما می دهد تعداد بک لینک های دریافتی رقیبتان است و اینکه این بک لینک ها دقیقا از کجا ها به رقیب شما داده شده است.

این ابزار همچنین علاوه بر آماری از ترافیک(ورود و خروج) سایت شما و رقبایتان، خلاصه ای از عملکرد سایت شما نسبت به رقابایتان را به شما می گوید و به گونه ای یکی از بهترین ابزار های کمک کننده سئو می باشد.

آنالیز سئو سایت

3. سئو اسپایدر( SEO Spider )

سئو اسپایدر یا همان عنکبوت سئو یک کراولر به شدت عالی برای شما می باشد.(البته که مسلما به طور کامل کار کراولر های گوگل را انجام نمی دهد)

سئو اسپایدر از آن ابزار هاییست که طور کلی با صفحات سایت شما کار دارد. این کراولر بین صفحات سایت شما می گردد تا صفحاتی که مشکل دارند یا ارور 404 می دهند را به شما نشان دهد. علاوه بر این موارد، این ابزار تمامی مشکلات مربوط به تگ(tag) های پیج شما نشان می دهد که شما می توانید به صورت دستی یا با کمک یک برنامه نویس آن ها را رفع کنید.

ویژگی های سئو اسپایدر:

  • این ابزار توسط بیشتر مدیران کسب و کار ها استفاده می شود
  • امکانات کراول آن عالی است
  • دارای یک ورژن اصلی و یک ورژن رایگان محدود تر است
آنالیز سئو سایت

4. ماز (MOZ)

ماز به علاوه اسم جالبی که دارد آنقدر امکانات کاربردیی دارد که به یاد همگان می ماند. مسلما یکی از قابل احترام ترین ابزار های سئو ماز است. زیرا که این ابزار آنالیز سئو سایت به صورت خیلی ساده و جمع و جور اطلاعات خوبی برای پیشرفت سئو سایت به ما می دهد.

این ابزار مشکلات سئویی سایت شما را برایتان نمایان می سازد و کار هایی که برای بهبود آن ها می توانید انجام دهید را به شما پیشنهاد می کند. همچنین این ابزار می تواند رتبه شما را بر حسب کلمات کلیدیتان میان هزاران کلمه کلیدی محاسبه کند.

همچنین با ابزار Keyword Resarch Tool ماز شما می توانید کلمه کلیدی های مناسب سایت خودتان را پیدا کنید و برای آن ها مطالبی تولید کنید تا رتبه سایتتان بالاتر برود. همچنین ماز می تواند دامین آتوریتی، پیج آتوریتی و اسپم اسکور هر سایت و صفحه ای را به شما بگوید که این مورد می تواند به شما در اموری مانند بک لینک سازی کمک کند.

آنالیز سئو سایت

5. سئوکوئِیک (SEOQuake)

سئو کوئِیک یکی از محبوب ترین اکستنشن های مرورگر برای امور سئو سایت می باشد. بوسیله سئوکوئیک شما می توانید پارامتر های سئویی یک سایت را با سایت دیگر به راحتی مقایسه کنید. هرچند که ممکن است شناسایی یکسری از اطلاعاتی که این ابزار آنالیز سئو سایت می دهد فقط از عهده متخصصین سئو بربیاید، اما به طور کلی اطلاعات جامعی از سئو سایت ها را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

تمرکز سئوکوئیک بر اطلاعاتی نظیر آماری از بازدیدکنندگان سایت از طریق کشور های مختلف، تاریخچه ترافیک سایت، بک لینک ها، رتبه در SEMrush، لینک های دریافتی از شبکه های اجتماعی، رتبه الکسا و آمار ایندکس موتور های جست و جوی دیگر به علاوه گوگل می باشد.

سئوکوئیک همچنین اطلاعاتی از آخرین بار ایندکس شدن صفحه توسط گوگل را نیز به شما می دهد همچنین به شما می گوید که این صفحه برای اولین بار در چه تاریخی ایجاد شده است و چند بار به روز رسانی شده است.

6. گوگلز وب مستر تولز (Google’s Webmaster Tools)

در بررسی سرچ کنسول گفته بودیم که هیچ چیز بهتر از خود گوگل نمی تواند به ما بگوید که چگونه در موتور های جست و جو رتبه بالاتری بگیریم. در حال حاضر هم سراغ یکی از کاربردی ترین “مجموعه ابزار های آنالیز سئو سایت” می رویم که چند ابزار کنار هم سئو سایت شما را بررسی می کنند.

برای مثال، ابزار Fetch as Google این مجموعه به شما کمک می کند تا مشکلات URL های سایتتان را برطرف کنید و همچنین از وجود کد های مخرب در سایتتان شما را با خبر می سازند. یکی دیگر از این امکانات PageSpeed Insight است که همانطور که از اسمش پیداست سرعت سایت شما را در دستگاه های مختلف مانند کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و موبایل بررسی می کند. وب مستر تولز امکانات دیگری هم دارد که شما می توانید به راحتی از آن ها برای آنالیز سئو سایتتان استفاده کنید.

7. ای اچ رفس (Ahrefs)

درست است که در این مقاله تلاش شده است که بیشتر به ابزار های رایگان پرداخته شود اما در هر صورت نمی توان ابزار بسیار کاربردی Ahrefs را نادیده گرفت. با پرداخت مبلغی شما می توانید یکی از حرفه ای ترین منابع سئو را در اختیار داشته باشید که اطلاعات را به صورت جزئی و به شدت کاربردی برای آنالیز سئو سایت شما نمایش می دهد.

از ویژگی های این ابزار می توان موارد زیر را نام برد:

  • Site Explorer، که به شما اطلاعات دقیقی از عملکرد صفحات سایت شما می دهد و شما می توانید تک به تک تمامی صفحاتتان را بررسی کنید.
  • Content Explorer، که این امکان را به شما می دهد که ببینید افرادی که در رتبه های بالا قرار دارند از چه موضوعات و کلمه کلیدی های مهمی استفاده کرده اند.
  • Keyword Explorer، که برای شما آمار دقیقی از سرچ والیوم و CTR کلمات کلیدی خاص را به صورت ماهانه می دهد تا آن ها را بررسی کنید و از آن ها استفاده کنید.
  • Site Audit، این مهم سایت شما و تمامی پیج های آن را کراول می کند و با نمایان سازی مشکلات تکنیکی و موارد فنی سایت شما، باعث می شود که هرچه سریعتر اقدام به برطرف سازی مشکلات سایتتان کنید.
آنالیز سئو سایت
Rate this post

2 پاسخ

  1. خیلی مفید بود. ممنون و متشکرم. نظرتون درباره استفاده از سایت “جت سئو” که یک ابزار بررسی آنلاین سئو هست، چیه؟ تا اونجایی که من متوجه شدم و باهاش کار کردم، جت سئو، تحلیل خیلی خوبی درباره سئو سایت ارائه میده. ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم

    1. جت سئو هم ابزار آنالیر خوبی به شمار می آید ، اما بیشتر یک ابزار تکنیکالی و ریفورمی به حساب می آید به همین علت در این مقاله به آن اشاره نکردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *