الگوریتم تازگی محتوا یکی از الگوریتم های گوگل است در نوامبر 2011 توسط گوگل اعلام شد. ایده پشت این الگوریتم این بود که اهمیت محتواهای تازه را در نتایج اول گوگل نشان دهد. این الگوریتم به حدی تاثیر گذار بود که گوگل اعلام کرد 35 درصد از نتایج جست و جو های آن دستخوش تغییر شده اند.

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

در واقع این الگوریتم تشخیص می دهد که همه مطالب نیازی به تازه بودن ویا آپدیت شدن ندارند. به عنوان مثال، مقاله ای در مورد اخراج رم توسط گوتها در سال 410قبل از میلاد نیازی به آپدیت ندارد در واقع این مطلب متعلق به گذشته است و اطلاعات آن ثابت می باشد و نسخه جدیدی از آن بیرون نیامده است و ارزش محتوای منتشر شده درباره این موضوع در ده سال پیش به همان اندازه محتوای منتشر شده در یک هفته قبل می باشد. اما محتوایی با موضوع رییس جمهور ایران کیست؟ صد در صد به اپدیت نیاز دارد زیرا موتور جستجو باید پاسخ مربوط به جدیدترین زمان را پیدا کند. هدف این به روز رسانی این بود که محتوای تازه تر رتبه بالاتری در رتبه بندی داشته باشد.

چرا الگوریتم تازگی محتوا معرفی شد؟

در واقع دلیل معرفی الگوریتم تازگی محتوا این است که بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت پس از مدت زمان مشخصی شروع به از دست دادن ارزش خود می کنند و این تعریف پوسیدگی محتوا نامیده می شود برای مثال محتوایی درباره قیمت طلا در چندماه پیش برای کاربر ارزشی ندارد زیرا قیمت طلا ثبات ندارد و یا پرس و جو برای مواردی مانند”چه کسی در بازی فوتبال یکشنبه برنده شد” یا “کدام برند لپ تاپ ارزان تر است” به اطلاعاتی تکیه می کند که می تواند مکرراً تغییر کند و به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه متفاوت باشد. بنابراین گوگل تصمیم گرفت تا به اطلاعاتی که در زمان نزدیک تری تولید شده اند بهای بیشتری بدهد.

محتوای تازه چیست؟

هرگونه تغییر یا آپدیت در یک صفحه وب مانند پست های جدید وبلاگ یا پیوندهایی به سایت های دیگر ، محتوای تازه تلقی می شود. عنکبوت های موتورهای جستجو یا خزنده های وب دائما در حال جستجوی محتوای جدید در شبکه جهانی وب برای به روز رسانی نمایه های خود هستند و با سایت های “همیشه سبز” که محتوای آنها به ندرت تغییر می کند ، متفاوت رفتار می کنند. این بدان معنا نیست که محتوای جدید همیشه از محتوای قدیمی بیشتر است زیرا برخی از صفحات نیازی به تغییر ندارند. به عنوان مثال ، یک وب سایت بروشور برای مشاغل کوچک می تواند سالها یکسان باقی بماند و برای طیف وسیعی از کلمات کلیدی رتبه خوبی داشته باشد. اما انتظار می رود سایت هایی مانند وبلاگ ها تغییر کنند و اگر ماه ها چیزی در آنها بروز نشود ، ممکن است رتبه آنها کاهش یابد.آیا می خواهید بدانید که محتوای وب سایت شما نیاز به آپدیت دارد یا خیر ؟ برای بررسی این موضوع مشاوره دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد.

نگاهی به محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز در طول زمان مرتبط و مفید باقی می ماند. اگر یک کاربر در مورد موضوعی جستجو می کند که سال بهسال تغییر چندانی نخواهد داشت، احتمالاً به دنبال محتوای همیشه سبز هستند. موضوعات همیشه سبز در بیشتر موارد ثابت هستند. به عنوان مثال ، چگونه می توان یک استراتژی محتوا ایجاد کرد معمولا محتوایی ثابت است.
با این حال ، این بدان معنا نیست که شما نباید پستهای همیشه سبز خود را به روز کنید. این موضوعات ممکن است از نظر زمان حساس نباشند ، اما این بدان معنا نیست که برخی چیزها تغییر نمی کنند. به عنوان مثال ، اگر محتوایی درباره طراحی گرافیکی وب در سایت خود منتشر کرده اید و ابزار یا نرم افزار جدیدی برای این موضوع به وجود آمده است شما می توانید با معرفی این ابزار محتوای خود را بروز کنید.

الگوریتم تازگی محتوا

چه محتوا هایی به آپدیت و تازگی نیاز دارند؟

الگوریتم تازگی محتوا سه نوع مختلف از محتوا را که به تازگی حساس هستند تشخیص می دهد:

  • رویدادهای جاری – به عنوان مثال زلزله ، کودتا ، و غیره
  • رویدادهایی که به طور منظم تکرار می شوند – به عنوان مثال نتایج مسابقات فوتبال لیگ برتر، حاشیه سود سه ماهه برای شرکت های چند ملیتی و غیره
  • به روزرسانی های مکرر- به عنوان مثال فناوری تلفن های هوشمند ، گرم شدن کره زمین، به روزرسانی الگوریتم گوگل و غیره

تازه بودن محتوای صفحه در مقابل تازگی سایت

الگوریتم تازگی محتوا دو نوع تازگی مطالب را تشخیص می دهد:

  • تازه بودن مطالب در یک صفحه خاص از وب
  • تازگی مطالب در کل وب سایت

باوجوود اینکه نیازی نیست که محتوای همیشه سبز به طور منظم به روز شود، به نظر می رسد وب سایت هایی که محتوای جدید بیشتری را اضافه می کنند در نتایج موتور جستجو عملکرد بهتری دارند.
وب سایتی که هر هفته یک مقاله جدید به آن اضافه می کند به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به وب سایتی دارد که هر دو ماه یکبار محتوای جدید اضافه می کند.

نحوه بهینه سازی الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا فقط بر روی موضوعات مهم و خبری تمرکز ندارد. بلکه ممکن است انواع محتواهای قدیمی را نیز مورد هدف قرار دهد. زیرا هدف نهایی همه الگوریتم‌های گوگل، نمایش محتوای پربار و مفید به کاربراست. در ادامه به معرفی نکات سئو سایت و بهینه سازی محتوای جدید و قدیمی می‌پردازیم:

  • محتواهای خود را بروزرسانی کنید
  • در انتشار محتوای جدید سرعت عمل داشته باشید
  • از قدرت شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
  • بک لینک معتبر بسازید
  • محتوای همیشه سبز منتشر کنید
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *