لحظه صفر حقیقت چیست و چه کاربردی دارد؟

ZMOT(zero moment of truth) و یا لحظه ی صفر حقیقت در دیجیتال مارکتینگ امروزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مفهوم اولین بار توسط گوگل مطرح شد و پس از آن نیز سر لوحه ی کار شرکت های بازاریابی حرفه ای قرار گرفته است. همگی ما شاید روزانه در این لحظه های صفر نقش اصلی را ایفا می کنیم بدون اینکه خبر داشته باشیم اما حالا نوبت این است تا از طرف دیگر به این قضیه نگاه کنیم و از آن سود ببریم. در این مقاله بیشتر با مفهوم لحظه صفر حقیقت آشنا می شویم.

لحظه صفر حقیقت چیست؟

لحظه ی صفر حقیقت در واقع مربوط به زمانی است که چراغی در ذهن یک نفر روشن می شود تا یک محصولی را بخرد و یا از خدماتی استفاده کند. این محصول می تواند خرید پوشاک، هندزفیری و یا لوازم منزل و یا هرچیز دیگری باشد و خدمات نیز می تواند سفارش طراحی سایت ، قالیشویی، کارواش در محل و یا هر خدمات دیگری باشد. البته در نظر بگیرید که تمامی این سفارش ها و خرید ها در دنیای اینترنت اتفاق می افتد و خرید از طریق لوازم دیجیتال و هوشمند است.

لحظه صفر فقط یک لحظه است؟

درست است که ما از این مفهوم به عنوان یک لحظه یاد می کنیم اما در عمل لحظه صفر حقیقت بازه های زمانی هستند که همگی در کنار هم قرار گرفته اند. این لحظات از جرقه ی اول شروع و سپس با سرچ و جستجوی کاربر ادامه می یابند.

لحظه صفر حقیقت

برای مثال من می خواهم برای یک روز تعطیل در تهران یک تفریحی داشته باشم. اولین چیزی که به ذهن من می رسد یک روز کامل تهران گردی است. این اولین چراغی است که در ذهن من روشن می شود. سپس به کمک لپتاپ و یا گوشی موبایل ام شروع به جست و جو و سرچ می کنم. شاید در ابتدا مکان های تفریحی و گردشگری تهران را پیدا کنم و لیستی از آنها تهیه می کنم. اما با جست و جوی بیشتر متوجه می شوم که تورهای تهران گردی زیادی وجود دارد که کار را برای من آسان می کند. پس در این مرحله آژانس هایی را بررسی می کنم که تورهای تهران گردی ارائه می دهند و مقایسه ای بین قیمت، مکان های تفریحی، پذیرایی، وسیله ی حمل و نقل و … انجام می دهم و تا تصمیم نهایی خود را بگیرم. همه ی این لحظات با هم دیگر لحظه ی صفر حقیقت را تشکیل می دهند.

از لحظه ی اول که ایده خرید و یا سفارش خدمات به ذهن می رسد تا جستجو و مقایسه ی برندها، خواندن نظرات کاربران، خواندن ویژگی های محصول و خدمات و آگاهی یافتن از میزان قیمت همگی در لحظه صفر اتفاق می افتند.

چگونه از لحظه ی صفر حقیقت سود ببریم؟

همان طور که گفتیم لحظه سفر حقیقت شامل لحظاتی است که همگی اهمیت ویژه ای دارند. اگر در هر مرحله با انواع محتوا و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ پیش برویم می توانیم مشتریان زیادی را جذب کنیم.

لحظه صفر حقیقت

تولید محتوای موثر

کاربر درباره ی خدماتی که می خواهد سفارش دهد و یا محصولاتی که می خواهد بخرد محتواهایی می خواند. تولید محتوا مناسب و جذاب کاربر را ترغیب می کند تا با محصولات و خدمات بیشتر آشنا شود.

 اگر ما آژانسی باشیم که تورهای گردشگری تهران را ارائه می دهیم علاوه بر محتوایی که برای  لندینگ پیج ارائه می دهیم، مقالاتی که نوشته می شوند نیز همگی باید جذاب باشند. در این رابطه قطعا مقاله ای داریم که مکان های تفریحی تهران را ذکر می کند. این مقاله باید به گونه ای نوشته شده باشد تا کاربر در حین خواندن و آگاهی از مکان های گردشگری تهران با تورهای تهران گردی نیز آشنا شود و ترغیب شود که امکانات و ویژگی آنها را هم ببیند.

تولید محتوا فقط به صورت متنی نیست. شما می توانید از ساخت تیزر تبلیغاتی و ویدیوهایی برای نمایش محصولات و یا خدماتی که ارائه می دهید داشته باشید. برای مثال اگر اپلیکیشن خاصی را ارائه می دهید در قالب یک ویدیو می توانید کارکردها و ویژگی های آن را به صورت کامل نشان دهید. تولید محتوای موثر باعث می شود از لحظه صفر حقیقت سود ببرید.

[rd_line color=”#0c93a8″ width=”730″ line_pos=”center”]
لحظه صفر حقیقت

ارائه نمونه کار

یکی از کارهایی که باعث جلب اعتماد مشتری می شود و از لحظه صفر حقیقت سود برده می شود این است که نمونه کارهای خود را به نمایش بگذارید. در فروش محصولات نمونه کار خیلی کاربرد ندارد و فقط تصاویر محصولات مطرح هستند. اما در جایی که ارائه خدماتی مانند سئو سایت مطرح است، بهتر است از نمونه کارهایی صحبت کنیم که توسط تیم شما سئو و یا بهینه شده اند و رتبه ی خوبی در گوگل دارند.

همچنین تهیه ی بروشور الکترونیکی و یا کتابچه ای به صورت دانلودی که شامل تمامی ویژگی ها، امکانات و قیمت ها نیز هست باعث تاثیر فوق العاده ای بر روی تصمیم گیری می شود.

[rd_line color=”#0c93a8″ width=”730″ line_pos=”center”]
لحظه صفر حقیقت

نمایش نظرات مشتریان

برای همه ی ما پیش آمده است که برای خرید محصولی شک داشتیم ولی بعد از خواندن نظرات مشتریان مصمم به خرید شده ایم البته برعکس آن هم اتفاق افتاده است. بودن نظرات مشتریان یکی از موثرترین تکنیک ها در لحظه صفر حقیقت است. کاربر با خواندن این نظرات می تواند تصمیم خود را نهایی کند و به لحظه ی یک حقیقت و یا خرید روانه شود.

[rd_line color=”#0c93a8″ width=”730″ line_pos=”center”]
لحظه صفر حقیقت

پیشنهاد موارد مشابه

شاید کاربر در لحظه صفر حقیقت و پس از جست و جو از محصول و یا خدمات اصلا خوشش نیاید و منصرف شود حالا به هر دلیلی(قیمت بالا، کارایی نداشتن، متناسب با علایق نبودن و ..) در اینجاست که شما با پیشنهاد محصولات و یا خدمات مشابه باید مانع از ترک او شوید.

اگر کاربر گوشی موبایل یک برند خاص را سرچ کرده است، شما باید گوشی های موبایل برندهای مختلف با قیمت های گوناگون را نیز به او پیشنهاد دهید.

البته موارد مشابه از جنبه ی دیگر نیز کاربرد دارد. به این صورت که وسایل جانبی و یا خدماتی که همراه با این مورد سفارش داده شده نیز کاربرد دارند را نیز به او پیشنهاد دهیم. خیلی از سایت ها از عنوان “دیگر مشتریان کالاهای زیر را نیز خرید اند:” استفاده می کنند. مثلا برای همان گوشی همراه، قاب گوشی، هندزفیری بی سیم، پاور بانک و … را نیز پیشنهاد می دهد.

اما همان طور که می دانیم دنیای امروزی دیجیتال بسیار پیشرفت کرده است و اهمیت دیجیتال مارکتینگ هر روز بیشتر و بیشتر می شود. پس برای بکارگیری هر یک از این تکنیک ها نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید تا به درستی تصمیم بگیرید و از لحظه صفر حقیقت بیشتر بهره را ببرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *