نرخ تبدیل و یا Conversion Rate یکی از ارکان و مفاهیم اصلی در حوزه بازاریابی دیجیتال و یا همان دیجیتال مارکتینگ می باشه که البته نرخ تبدیل در قیف فروش و یا فانل فروش (Funnel Sale) مفهوم درستی پیدا خواهد نمود.

مفهوم نرخ تبدیل

مفهوم نرخ تبدیل به این معنا می باشد که ما چه تعداد از مشتریان را موفق می شویم تا از مرحله ای به مرحله بعد هدایت کنیم یا واضح تر توضیح بدهیم اگر ما 1000 نفر بادید کننده در سایت داشته باشیم و 100 نفر ثبت نام کنند داشته باشیم می توانیم بگوییم که نرخ تبدیل ثبت نامی ها از بازدید کننده های سایت ما 10% می باشد. این یکی از مهم ترین مفاهیم دیجیتال مارکتینگ می باشد.

مثلا ما برای بدست آوردن هزینه کسب مشتری و یا CAC (Customer Acquisition Cost) دقیق نیازمند بدست آوردن این شاخص ها هستیم.

فرمول بدست آوردن نرخ 

این فرمول بسیار ساده می باشد و برای بدست آوردن این نرخ باید مقدار اولیه را تقسیم بر مقدار ثانویه و حاصل را تقسیم بر 100 خواهیم نمود تا درصد آن را بدست بیاوریم.

برای بدست آوردن این اطلاعات باید از ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزار هایی که برای تحلیل سایت و یا اپلیکیشن مورد استفاده قرار میگیرد استفاده نماییم که البته این ابزار ها باید بر اساس اهداف و استراتژی های پلن کسب و کار ما تنظیم و سفارشی سازی شود که منظور از سفارشی سازی تعریف goal و بخش های هدف در سایت و اپلیکیشن های ما می باشد بطور مثال یکی از اهداف ما در سایت های فروشگاهی ثبت نام کاربر و یا عضویت در خبرنامه و یا باشگاه مشتریان می توان تعریف نمود.

عوامل موثر در افزایش نرخ تبدیل در سایت : عوامل بسیاری در افزایش و یا کاهش نرخ تبدیل موثر می باشد که به طور مثال می توان به عوامل زیر اشاره نمود:

بطور کلی مشتری ما وارد سایت می شود برای یک هدف مشخص مثلا مشتری وارد سایت فروشگاهی می شود و برای خرید یک لپ تاپ خوب در اینجا مشخص هست ما از مشتری اطلاعات مشخصی نیاز داریم تا لپ تاپ رو به دستش برسونیم و نرخ تبدیل را بالا ببریم پس نیازی نداریم که بدونیم که چند سالشه و یا زن هست و یا مرد اگر برای باشگاه مشتریان این اطلاعات رو نیاز دارید پس مشتری را

الف) آگاه سازید

ب) در مرحله ای جداگانه این اطلاعات را بگیرید

پ) به مشتری بابت گرفتن این اطلاعات پاداش بدهید

ت) هیچ وقت مشتری را احمق فرض نکنید

ج) دروغ نگویید

د) همیشه بدانید که مشتری گزینه های دیگری هم برای انتخاب فروشگاه و خرید دارد

پس نیازی نیست که زمان خرید این اطلاعات را بگیرید چون مشتری وارد سایت می شود برای خرید لپ تاب و خارج شود.

 

Rate this post

4 پاسخ

  1. سلام.من صاحب کسب وکاری هستم و کار طراحی سایت رو برای من انجام میدن .اما به تازگی سعی دارم روند کار سئو را خودم تا حدودی پیگیری کنم واز کجا متوجه شوم چه عواملی باعث کاهش سئو میشوند

    1. سلام ..اینجا فقط بخشی که راجع به اصطلاح نرخ تبدیل هست عنوان شده و رتبه سایت به عوامل خیلی زیادی بستگی داره .راه کارهای گسترده ای هم داره.پیشنهاد میکنیم صفحه بهینه سازی سایت رو مطالعه کنید و سپس ازمطالب دیگر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *