اشتباهات رایج در تولید محتوا کدام اند ؟

اشتباهات رایج در تولید محتوا در واقع اصولی ساده و نکاتی ریز هستند که آن ها را نادیده می گیریم.شاید شما هم جمله ی پادشاهی در گوگل با سئو در محتوا را شنیده باشید. اما اینکه چگونه محتوای خوب تولید کنیم خیلی مهم است. قبل از هرچیزی باید بدانید هدف شما از تولید محتوا چیست؟ طبیعتا هدف اصلی ما گرفتن بازخورد و فروش و کسب درآمد است. اما این هدف به اندازه خود بزرگ است و باید آن را به اهداف کوچک تر تقسیم کنیم. یکی از اشتباهات رایج، تولید محتوا فقط برای سئو و رضایت گوگل است. در صورتی که اگر هم رضایت گوگل را کسب کنیم، برای فروش به رضایت کاربر نیز نیاز است. اگر هم محتوای کاربر پسند تولید شود رضایت گوگل نیاز است تا کاربر آن محتوا را در نتایج جست و جوی خود مشاهده کند. پس برای هدف اصلی که همان افزایش بازخورد است، نیاز به کسب رضایت گوگل + رضایت کاربر داریم؛ حال به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه رضایت گوگل و کاربر را باهم بدست بیاریم ؟

 

عدم آگاهی درباره کلمه کلیدی

کلمه کلیدی هدف اصلی ماست که برای آن تولید محتوا انجام میشود. عدم توجه به آن جزو اشتباهات رایج در تولید محتوا است در صورتی که یکی از عامل های اصلی موثر بر سئو سایت است. قصد ما از تولید محتوا این است که محتوای تولید شده در صدر نتایج گوگل نشان داده شود برای همین باید یک کلمه کلیدی داشته باشیم تا آن را هدف قرار دهیم و محتوا در پیرامون و شاخه های مربوط به آن کلمه، که مترادف و مکمل آن هستند انجام می شود. پس قدم اول انتخاب و دوم تحقیق کردن درباره کلمه کلیدی و بررسی رقبا و سایت هایی که با آن کلمه کلیدی، در صدر نتایج هستند، برای یک تولید محتوای خوب الزامی است. به یاد داشته باشید (کلمه کلیدی) پادشاهی است که توسط سربازان خود (محتوا) محافظت می شود؛ هر چه قدرت سربازان آن بیشتر باشد، جایگاه آن هم بالاتر است.

 

چگالی بیش از حد کلمه کلیدی

درسته که کلمه کلیدی اهمیت زیادی برای ما دارد اما تکرار کلمات کلیدی نیز می تواند مخرب باشد. فرض کنید مطلبی را مطالعه می کنید که مدام یک کلمه را تکرار می کند و گاهی حضور اون کلمه هیچ ارتباطی با متن ندارد؛ مطمئن باشید هیچ مخاطبی به این نوع مقاله هیچ علاقه ای ندارد چرا که این مقاله فقط برای گوگل نوشته شده نه کاربر..

وب مستر ها همیشه سعی می کردند با استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی سایت خود را بهینه کنند اما گوگل در سال 2013 الگوریتمی به نام Hummingbird را معرفی کرد که بعد ها با نام مرغ مگس خوار شناخته شد. الگوریتم مرغ مگس خوار با سایت هایی که بیش از حد بهینه شده باشند مقابله میکند و تاثیر مخربی بر روی ترافیک سایت شما خواهد داشت. البته الگوریتم های دیگری نیز مانند الگوریتم پاندا و… نیز هستند که با این عمل مقابله میکنند. برای این که چگالی کلمه کلیدی را در متن خود پیدا کنید و در استفاده از آن زیاده روی نکرده باشید می توانید از افزونه Yoast استفاده کنید. این افزونه به شما حد استاندارد استفاده را نسبت به طول محتوای شما خواهد گفت.

محتوای کپی شده از اشتباهات رایج در تولید محتوا

تولید محتوای کپی شده

بزرگترین ضربه رو محتوای کپی شده به شما خواهد زد. اگر شما یک مقاله یا حتی یک جمله را کپی کنید، گوگل که به شدت با این کار مخالف است دیگر به سایت شما اهمیتی نمیدهد که این از تاثیرات محتوای کپی شده بر روی سئو سایت شما است. همچنین مطمئن باشید مخاطب برای جواب گرفتن فقط یک سایت را بازدید نمی کند پس متوجه کپی شما خواهد شد. گوگل همیشه به دنبال خلاقیت در محتوا بوده و از محتوا های یونیک و خاص استقبال می کند. علاوه بر گوگل، کاربر نیز وقتی محتوایی را مطالعه می کند که قبلا ندیده است جذابیت آن محتوا برایش بیشتر خواهد شد. پس همیشه به دنبال خلق اثری خاص و منحصر به خودتان باشید. شاید با خود بگویید اگر چند پاراگراف از چند مقاله مختلف را کنار هم قرار دهید یک مقاله جدید و کامل نوشته اید اما این یکی از اصلی ترین اشتباهات رایج در تولید محتوا است چرا که هم گوگل و هم کاربر متوجه این امر خواهند شد.

 

تولید محتوای نامفهوم

سعی کنید محتوای خود را ساده، قابل فهم، خوانا و مفید بنویسید. از پاراگراف های طولانی استفاده نکنید. به شکل ظاهری مقاله خود اهمیت دهید. گاهی یک تغییر کوچک باعث یک تاثیر بزرگ می شود؛ پس سعی کنید از خلاقیت خود استفاده کنید و بهترین مقاله‌ ای که می توانید را بنویسید. شاید شما کامل ترین مقاله را در مورد کلمه کلیدی خود بنویسید اما مهم این است که خواندن آن برای کاربر حوصله سر بر و غیر قابل درک نباشد. نکته بسیار مهم این است که با خواندن هر خط از مقاله شما چیزی به مخاطب افزوده شود که او را مجبور به خواندن مقاله تا انتها کند.

خیلی از افراد سعی می کنند با طولانی کردن موضوع به مخاطب نشان دهند که مطالب زیادی وجود دارد که می تواند آن ها را یاد بگیرد اما این یکی دیگر از اشتباهات رایج در تولید محتوا است چرا که کاربر بعد از خواندن چند خط متوجه پوچ بودن مقاله خواهد شد و آن را ادامه نمی دهد.

 

عدم شناخت نیاز کاربر

یکی از مهم ترین مواردی که باید در تولید محتوا انجام شود، شناخت جامعه هدف و نیاز کاربر است. شما باید بدانید که کاربران در سایت شما به دنبال چه چیزی هستند؛ علایق آن ها چیست و چه‌ کلمه ای را برای ورود به سایت شما سرچ می کنند. سعی کنید خود را جای مخاطب قرار دهید و دقیقا خواسته او را برطرف کنید. سوالات را مطرح کنید و پاسخ آن را بدهید.

 

عدم تعادل کیفیت و کمیت

در تولید محتوا باید دو فاکتور کیفیت و کمیت را در حد تعادل در نظر بگیرید. نوشتن کلمات اضافی که مطلبی به کاربر یاد نمی دهند صرفا برای بالا بردن تعداد کلمات، مقاله شما را طولانی و غیر مفید جلوه می دهد و کاربران دیگر به سایت شما مراجعه نمی کنند پس سعی کنید کلماتی که استفاده می کنید در راستای موضوع مقاله و نیاز کاربر باشد.

عدم استفاده از محتوای چند رسانه ای از اشتباهات رایج در تولید محتوا

استفاده نکردن از محتوای چند رسانه ای

استفاده نکردن از محتوای چند رسانه ای مانند عکس، ویدئو، محتوای صوتی و … به خصوص محتوای ویدئویی که خیلی موثر است، یکی دیگر از اشتباهات رایج در تولید محتوا است. اگر کاربر به دنبال خواندن مطلبی بدون جذابیت بصری و بدون محتوای متحرک بود، خواندن روزنامه یا کتاب را به سایت ترجیح میداد. همچنین این نوع از محتوا علاوه بر جذب کاربر باعث می شود حوصله کاربر نیز با خواندن مطلبی طولانی سر نرود و مطالبی که فهم آن ها سخت است را راحت تر می کند.

حرف آخر !

برای یک تولید محتوا خوب به کارگیری همه این نکاتی که ذکر شد الزامی است. و رعایت اصول تولید محتوا می تواند از این اشتباهات رایج در تولید محتوا که گفته شد جلوگیری کند. اگر می خواهید محتوای خوبی تولید کنید باید برای موضوع و کلمه کلیدی خود وقت کافی اختصاص دهید. سعی کنید در یک مطلب نه چندان طولانی تمامی پاسخ هایی که کاربر به دنبال آن است را به او بدهید. یک محتوای خوب می تواند شما را به صدر نتایج گوگل هدایت کند پس آن را جدی بگیرید. امروزه تولید محتوا به عنوان یکی از خدمات دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید که به شدت بازار داغی دارد چرا که محتوا حرف اول را میزند پس به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید.

4.9/5 - (75 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *