گوگل هر ساله برای بهبود و دقیق تر شدن نتایج جستجوی کاربران هسته اصلی خود را آپدیت میکند، این آپدیت ها به (core update) معروف هستند. معمولا این آپدیت ها تغیرات زیادی در نشان دادن نتایج جستجوی کاربران ایجاد میکند و برای وبمستران این موضوع بسیار مهم است که چه تغیراتی در الگوریتم های گوگل به وجود می آید و چه کار هایی را برای اتخاذ مسیر درست برای پیشرفت رتبه هایشان باید انجام دهند.

[button t_color=”#ffffff” b_color=”#2964b2″ b_hover_color=”#1abc9c” radius=”10″ font_weight=”500″ url=”https://dmtaban.com/services/site-optimization/”]برای مشاهده خدمات سئو و بهینه سازی دی ام تابان کلیک کنید[/button]

الگوریتم هسته گوگل

در ابتدا باید پرسید آپدیت الگوریتم هسته گوگل (core update) چیست؟ گوگل دائما در حال به روز رسانی قوانین و معیار های خود برای تعیین موقعیت های رتبه بندی نتایج جستجو است و همیشه در تلاش است تا همان چیزی که کاربر میخواهد را به آن نشان دهد. البته گوگل هیچوقت آپدیت ها و تغیراتی که به صورت مداوم بر روی الگوریتم های خود انجام میدهد اعلام نمیکند به جز یک مورد که همان آپدیت هسته اصلی یعنی core update است! این تغیرات بسیار گسترده تر و چشم گیر تر نسبت به تغیراتی است که گوگل روزانه انجام میدهد و به همین علت گوگل این آپدیت ها را به صورت رسمی اعلام میکند. در گذشته آپدیت های گوگل با اسم های جالبی مثل پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و… نام گذاری میشد اما در آپدیت اخر بر خلاف موارد قبلی تاریخ آپدیت (may 4 2020) برای نام این آپدیت انتخاب شد که به may 2020  معروف شد. تیم دی ام تابان با بررسی دقیق این الگوریتم تغیرات به وجود امده در رتبه گرفتن یک سایت را بررسی کرده پس در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات این آپدیت آشنا شوید

الگوریتم هسته گوگل

تغیرات به وجود آمده بعد از آپدیت الگوریتم هسته گوگل در می 2020

گوگل حتی در آپدیت های هسته اصلی خود تغیرات ایجاد شده را فاش نمیکند و فقط اطلاع میدهد که تغیر صورت گرفته برای همین متخصصین موتور جستجو با بررسی دقیق بر تغیرات مشهود بر روی سایت های مختلف سعی میکنند که به ما اطلات جزئی تر در مورد تغیرات بدهند. تعدادی از منابع هستند که این اطلاعات را روز به روز در اختیار ما میگذارند، حتی تغیرات به وجود آمده در گذشته را هم به ما نشان میدهند. یکی از این منابع معتبر سایت SEMRush  است که تغیرات صورت گرفته را به شکل یک حسگر نوسان یعنی به صورت نموداری به ما نشان میدهد. در تصویر زیر آپدیت may 2020  و میزان تغیر رتبه ها در نتایج گوگل واضح است.

الگوریتم هسته گوگل

بیشتر بخوانید : با بهترین ابزار های  آنالیز سئو سایت  در سال 99 آشنا شوید.

گوگل همیشه در درک هدف کاربر و ارائه مناسب ترین نتایج، خود را به روز میکند و با هر آپدیت بهتر می شود.
به طور کلی گوگل در سه فاکتور اصلی در اپدیت الگوریتم هسته ماه می تغیر اساسی داشته. شما با همین ابزار میتوانید سریع تر از روش های دیگر متوجه بشید که سایت شما در  آپدیت اخیر هسته گوگل افت داشته یا خیر.

در ادامه به این فاکتور ها خواهیم پرداخت :

1. درک بهتر از چیزی که کاربر به دنبال آن است

اولین قدم یک موتور جستجو برای ایجاد صفحه نتایج (SERP) این است که درک هر چه بهتر از چیزی که فرد جستجوگر به دنبال آن است داشته باشد. گوگل پیشتاز ترین موتور جستجو در فهمیدن هدف کاربر از سرچ است. امروزه بسیاری از افراد بر رسیدن به نتیجه مورد نظر خود رفتار های متفاوت تری نسبت به گذشته دارند. به عنوان مثال بسیاری از کاربران در هنگام جستجو برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود به جای اینکه یک یا دو کلید واژه را سرچ کنند سوال خود را به طور کامل را از موتور جستجو میپرسند! که احتمالا شاید خود ما هم بارها به همین صورت سرچ کردیم؛ به همین امر گوگل در سال گذشته  گوگل الگوریتم BERT  را ارائه داد و بعد از این الگوریتم توانست درک بهتری از سرچ کاربران با زبان غیر از زبان انگلیسی داشته باشد و بسیاری از متخصصان معتقد هستند که بروزرسانی اخیر  هسته گوگل مرحله بعدی تکامل این الگوریتم است.

2. درک بهتر از اعتبار و قابل اعتماد بودن یک سایت

تخصص ، اعتبار، اعتماد! این سه مورد برای گوگل بسیار اهمیت دارد و به نوعی درستکار بودن سایت شما را با اینها میسنجد در اصطلاح به این سه فاکتور (EAT) میگویند که مخفف سه کلمه Expertise, Authority, Trustworthiness  میباشد. در واقع این سه مورد یک جور سیگنال برای رتبه بندی محسوب میشوند و گوگل با این دستور العمل کیفیت شما را ارزیابی میکند. در آپدیت الگوریتم هسته گوگل در ماه می 2020 ، گوگل نگاه ویژه ای به سایت هایی داشته که به این فاکتور ها توجه کردند و خدمات خود را به خوبی به کاربرانشان ارائه دادند البته پایبندی به این موارد هم برای گوگل بسیار مهم است که این مورد نیازمند زمان است تا یک سایت بتواند خودش را برای گوگل به اثبات برساند.

3. کیفیت لینک

کیفیت لینک ورودی به سایت شما همواره یک فاکتور بسیار مهم از نظر گوگل برای رتبه بندی سایت است. در آپدیت اخیر هسته گوگل ممکن است که گوگل از لینک هایی که به طور مستقیم به سایت اشاره میکند و لینک هایی صرفا برای SEO ساخته شده اند به طور کامل چشم پوشی کند و بیشتر سعی میکند لینک هایی که به صورت طبیعی به یک وبسایت داده شده را درک و به آنها بها دهد. شما برای گرفتن یا خرید بک لینک باید به نوع لینک ،  Authority (اعتبار) و Spam Score  جایی که از آن لینک میگیرید بسیار توجه کنید.

اگر بعد از به روز رسانی هسته گوگل ترافیک و رتبه سایتم را از دست دادم چه کار کنم؟

الگوریتم هسته گوگل

اول از اینکه بخواهیم به شما راهکاری ارائه دهیم باید گفت که  در ابتدا هیچ تضمینی وجود ندارد که شما تحت تاثیر بروزرسانی اخیر گوگل قرار گرفته باشید یا خیر. اولین راهکار شما صبر است؛ در واقع این توصیه گوگل است که در ابتدای آپدیت هسته شما نیازی به اقدامی ندارید و اگر شاهد افت رتبه بودید باید صبر کنید تا کمی از مدت زمان آپدیت بگذرد. اگر عجولانه تصمیم بگیرید و محتوای صفحه خود را عوض کنید ممکن است سایت شما تا بروزرسانی بعدی گوگل نمایش داده نشود! پس اولین توصیه ما این است که صبور باشید.

گوگل یک سری سوال برای ما به اشتراک گذاشته که به شکل توصیه ای هستند و میتوانیم از این توصیه ها استفاده کنیم. این موارد مربوط به ایجاد یک تجربه کاربری بهتر است که به وسیله شان میتوان استراتژِی سئو سایت را هم تعیین کرد.
این سوالات جدید و بعد از دوران آپدیت الگوریتم هسته گوگل نیستند و به سال 2019 بازمیگردند اما اصول آنها صحیح است.

که در ادامه به این سوال ها میپردازیم :

محتوای با کیفیت

  • آیا محتوا اطلاعات اصلی و واقعی ، گزارشی ، تحقیق یا تحلیل را ارائه می دهد؟
  • آیا محتوا توضیحی اساسی ، کامل یا جامع از موضوع به کاربر ارائه می دهد؟
  • اگر محتوا منبع دیگری داشته باشد ، آیا از کپی کردن یا بازنویسی این منابع جلوگیری می کند و به جای آن ارزش به کاربر ارائه میدهد یا خیر؟
  • آیا عنوان صفحه خلاصه توصیفی و مفید از مطالب را ارائه می دهد؟
  • آیا عنوان صفحه بزرگنمایی یا اغراق میکند و یا به صورت حقیقی بر طبق محتوا است ؟
  • آیا این صفحه محتوایی داردکه خود شما بخواهید آن را بوک مارک کنید یا با دوست خود به اشتراک بگذارید؟
  • آیا انتظار دارید که این محتوا توسط یک منبع معرفی شود یا توسط یک مجله چاپ شود؟
[rd_line color=”#1abc9c” width=”1px” line_pos=”center”]

انتشار و ارائه محتوا

  • آیا محتوا از لحاظ املایی صحیح است و اصول نگارشی در آن رعایت شده؟
  • آیا محتوا به خوبی تولید شده است و برای مخاطب جذاب است ، یا اینکه نامرتب است و با عجله تولید شده است؟
  • آیا محتوا دارای تبلیغات بیش از حد است که از محتوای اصلی منحرف می شود و به سمت دیگری میرود؟
  • آیا محتوا هنگام مشاهده بر روی دستگاه های تلفن همراه خوب است؟
[rd_line color=”#1abc9c” width=”1px” line_pos=”center”]

مقایسه محتوا و صفحات

  • آیا محتوای مورد نظر در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش ویژه ای دارد؟
  • آیا به نظر می رسد این محتوا ارزشی به کاربر منتقل میکند و در راستای نیاز اوست یا اینکه فقط برای رتبه گیری و برای موتور جستجو منتشر شده؟
[rd_line color=”#1abc9c” width=”1px” line_pos=”center”]

در این مقاله سعی کردیم که تغیرات به وجود آومده بعد از بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل در ماه می 2020 را بررسی کنیم و راهکارهایی برای افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت ارائه دادیم که امیدوار هستیم مفید بوده باشند و  بتوانید از آنها برای بهبود سئوی سایت خودتان استفاده ببرید. این بلاگ با تکمیل اطلاعات دقیق تر بروزرسانی خواهد شد پس حتما دوباره به این مقاله سر بزنید. در پایان اگر سوالی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو دارید و یا میخواهید از خدمات “سئوی سایت” آژانس دیجیتال مارکتینگ تابان با خبر بشید میتونید با ما تماس بگیرید.

4.9/5 - (10 امتیاز)

2 پاسخ

  1. ممنون بایت این مقاله خوب .
    متاسفانه از شانس من تغییر دامنه هم داشتم تو همون روزها و اصلا نمیدونم این افت به علت گزراندن دوره 90 روزست و یا این آپدیت.

    1. ارادت داریم رضا جان ، باید صبر کنید تا مشخص بشه البته این رو هم بگم که بعد از این آپدیت به تازگی گوگل یک آپدیت دیگر هم داده که البته خودش اعلام نکرده و جزو آپدیت های غیر رسمی گوگل محسوب میشه. اما شما چون دامنه رو تغیر دادید افت رتبه و ترافیک طبیعی هست و باید صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *