ضرورت و اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست؟

ضرورت و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را با نگاهی دقیق به محیط پیرامون خود می توانیم دریابیم. تعداد وسایل الکترونیکی که روزانه از آن استفاده می کنیم، کم نیستند. بنابراین شانس دیده شدن کسب و کار شما به هر شکلی (سایت، اپلیکیشن، مقاله، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ..) در دستگاه هایی مانند لپتاپ و یا موبایل بسیار زیاد است.

روزانه برای اینکه به اطلاعات و اخبار مختلف دسترسی داشته باشیم از چه امکاناتی استفاده می کنیم؟ و یا چگونه این اطلاعات را با دیگران به اشتراک می گذاریم؟ زندگی آنلاین به طور کلی خرید کردن، اطلاع از اخبار و وقایع و حتی دسترسی به خدمات را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است. آنلاین بودن در هر زمان و مکان دلیل اصلی اهمیت دیجیتال مارکتینگ است که شیوه ی تبلیغات و بازاریابی را به طور کلی دگرگون کرده است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در ابتدای کار و قبل از توصیف اهمیت دیجیتال مارکتینگ، بهتر است با مفهوم اصلی آن آشنا شویم. بازاریابی دیجیتال به طور خاص “دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق استفاده فناوری های دیجیتال و رسانه ها” است. این فناوری ها و رسانه های می توانند شامل: فعالیت در شبکه های اجتماعی، سئو سایت ، تبلیغات آنلاین (کلیکی، بنری) ، ایمیل مارکتینگ و ساختن اپ و سایت است. هر کدام از تکنیک های نام برده شده زیر شاخه هایی دارند و نیازمند افرادی متخصص در آن زمینه هستند که برای اطلاع یافتن و آگاه شدن نیازمند مشاوره دیجیتال مارکتینگ هستید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در بعضی مواقع و براساس نوع کسب و کار، می توان روش های مدرن را با روش های سنتی مانند: تبلیغات در تلویزیون و یا تبلیغات بیلبوردی ترکیب کرد و موفقیت بزرگی بدست آورد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

شمردن تمامی موارد اهمیت دیجیتال مارکتینگ شاید کمی دشوار باشد و مقاله را طولانی کند. اما ما در اینجا مهم ترین آنها را بررسی می کنیم.

قابل اندازه گیری

سایت ها یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند که به وسیله ی آن ها می توانیم رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کنیم و متوجه شویم که چه واکنش هایی درون سایت داشته اند، بر روی چه دکمه هایی کلیک کرده اند ، چند ثانیه زمان خود را در یک سایت گذرانده اند، چه تعداد تبلیغ و یا صفحات سایت شما را دیده اند، از کدام صفحه ها آمده و یا با سرچ چه کلماتی به شما رسیده اند. به طور کامل می توان رفتار یک کاربر را قبل از ورود به سایت و بعد از ترک آن مانیتور کرد و روش هایی جهت ماندگاری بیشتر کاربر و زیاد شدن تعداد آنها ارائه داد. همچنین با توجه به علایق آنها و یا رده های سنی، محتوا و تبلیغاتی را ارائه دهیم که برای آن ها جذاب تر باشد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

قابل اجرا با بودجه های متفاوت

یکی از مهم ترین اهمیت دیجیتال مارکتینگ ، این است که با بودجه های مالی متفاوت قابل راه اندازی است. شما برای کسب کار کوچک و یا متوسط خود می توانید هزینه ای متناسب با نتیجه ای عالی داشته باشید. چون دیجیتال مارکتینگ شاخه های مختلفی دارد، دامنه ی انتخاب و پرداخت شما هم وسیع تر و آسان تر است . برای مثال مدیریت شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام هزینه ای بسیار پایین تر از چاپ اتیکت و پخش آن در سطح شهر را دارد.

هدفمندی

هدفمند بودن یکی دیگر از اهمیت دیجیتال مارکتینگ است. با همان مثالی که در قسمت قبل بررسی کردیم پیش می رویم. فرض کنیم می خواهیم کمپین تبلیغ پیج ایسنتاگرام خود را که در زمینه ی فروش کفش است، راه اندازی کنیم. مسلما در پیجی که انگیزشی است و جملاتی انرژی بخش را پست می کند درست نیست این تبلیغات انجام شود. ما باید تبلیغات خود را در پیج هایی بگذاریم که درخصوص مدل های کفش فعالیت می کنند و یا اینفلونسرهایی که در زمینه ی معرفی پوشاک هستند. در این صورت کاربرانی را جذب می کنیم که مطابق با هدف ما هستند. در حالی که با تهیه ی اتیکت مربوط به فروش کفش و پخش آن در سراسر شهر، 70 درصد از دریافت کنندگان در دسته ی مخاطبین ما نیستند. این درصد ممکن است هیچ علاقه ای به خریدن کفش نداشته باشند و یا اصلا در جامعه ی هدف ما جایی نداشته باشند (مثلا ما کفش های زنانه داریم ولی اتیکت ممکن است به دست آقایان هم برسد، مدل کفش های ما مخصوص رده های سنی خاصی است و …). پس در این صورت پول ما به همراه اتیکت ها در جوی خیابان روانه می شوند.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

سرعت به نتیجه رسیدن

با فعالیت در دنیای مجازی خیلی سریع مشتریان خود را پیدا می کنید. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که کاربران تنها با یک کلیک شما را پیدا می کنند. بنری که در سایت وجود دارد، با یک کلیک سایت شما را نشان می دهد ولی بیلبورد خیابان نیازمند این است که افراد نام برند و یا سایت شما را در ذهن خود داشته باشند تا در اوقات فراغت اگر بیاد آورند سری به سایت بزنند که بسیار زمان بر است.

تعامل مخاطب (Engagement)

یکی از اهمیت های دیجیتال مارکتینگ این است که کسب و کار شما را به صورت داینامیک و سریع به دنیای دیجیتال معرفی می کند. یکی از مهم ترین دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ تعاملی است که همراه خود می آورد. شما می توانید با مشتریان و یا مخاطبین خود صحبت کنید، به سوالات آنها پاسخ دهید و مشکلات پیش آمده را حل کنید. شما با گستره ی وسیعی از مشتریان می توانید تعامل داشته باشید و با توجه به نیازشان، کالا و یا خدماتی را پیشنهاد دهید. شما می توانید نظرات و پیشنهادات آنها را بررسی کنید و تصمیم گیری های بهتری برای جذب آنها بگیرید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اگر در فعالیت های خود صادق باشید و کالا یا خدماتی که عرضه می کنید با کیفیت باشند، کاربران تشویق به اشتراک گذاری صفحات و یا فعالیت های شما می شوند که خود تاثیر بزرگی بر افزایش مشتری و فروش می گذارد. تعامل از طریق راه های دیگر مانند راه اندازی مسابقه، بلاگ ها، تشویق برای دعوت دوستان، حراج های مناسبتی امکان پذیر است.

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که شما با تدوین استراتژی درست و منطقی می توانید آهسته آهسته پیش روید و نتایجی فوق العاده را شاهد باشید. در واقع قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیرید و طبق آن پیش روید.  برای پیشرفت و جلو افتادن از رقبا در دنیای امروزی استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *